- MISAO IZ EVANĐELJA DANA
Primio si dobra svoja, a tako i Lazar zla. Sada se on ovdje tješi, a ti se mučiš.
Nedjelja, 28.9.2025. DVADESET I ŠESTA NEDJELJA KROZ GODINU
ČITANJA:
Am 6,1a.4-7; Ps 146,6c-10; 1Tim 6,11-16; Lk 16,19-31
UVOD U ČITANJA IZ SLUŽBE RIJEČI
I. Velikaši Izraelskog naroda, zaslijepljeni blagostanjem, ne vide skoru propast naroda. Bogatstvo i bezbožnost života zatvaraju oči za istinske vrijednosti i vode u opasnost izgubljenosti.
Čitanje Knjige proroka Amosa
Ovo govori Gospodin svemogući:
»Jao bezbrižnima na Sionu i spokojnima na samarijskoj gori! Ležeći na bjelokosnim posteljama, na počivaljkama izvaljeni, jedu janjad iz stada i telad iz staje; deru se uza zvuk harfe, izumljuju glazbala ko David, piju vino iz vrčeva i mažu se najfinijim uljem, al za slom Josipov ne mare. Stog će prvi sad biti prognani; umuknut će veselje raskošnika.
Riječ Gospodnja.
II. Kršćanin je pozvan težiti i boriti se za vječne vrijednosti te čuvati Božje zapovijedi kako bi prispio vječnom životu.
Čitanje Prve poslanice svetoga Pavla apostola Timoteju
Božji čovječe! Teži za pravednošću, pobožnošću, vjerom, ljubavlju, postojanošću, krotkošću! Bij dobar boj vjere, osvoji vječni život na koji si pozvan i radi kojega si dao ono lijepo svjedočanstvo pred mnogim svjedocima! Zapovijedam pred Bogom koji svemu život daje i pred Kristom Isusom koji pred Poncijem Pilatom posvjedoči lijepo svjedočanstvo: čuvaj zapovijed, neokaljano i besprijekorno, do pojavka Gospodina našega Isusa Krista. Njega će u svoje vrijeme pokazati On, Blaženi i jedini vladar, Kralj kraljevâ i Gospodar gospodarâ, koji jedini ima besmrtnost, prebiva u svjetlu nedostupnu, koga nitko od ljudi ne vidje niti ga vidjeti može. Njemu čast i vlast vjekovječna! Amen.
Riječ Gospodnja.
III. U prispodobi o bogatašu i Lazaru, Isus upozorava na opasnost samodostatnog života koji se živi u ispraznosti, ne vidjevši čovjeka pokraj sebe te ukazuje na važnost ispravne spoznaje stvarnosti, kako ne bismo izgubili život, misleći da ga imamo.
Čitanje svetog Evanđelja po Luki
U ono vrijeme: Reče Isus farizejima: »Bijaše neki bogataš. Odijevao se u grimiz i tanani lan i danomice se sjajno gostio. A neki siromah, imenom Lazar, ležao je sav u čirevima pred njegovim vratima i priželjkivao nasititi se onim što je padalo s bogataševa stola. Čak su i psi dolazili i lizali mu čireve.
Kad umrije siromah, odnesoše ga anđeli u krilo Abrahamovo. Umrije i bogataš te bude pokopan. Tada u teškim mukama u paklu, podiže svoje oči te izdaleka ugleda Abrahama i u krilu mu Lazara pa zavapi: ’Oče Abrahame, smiluj mi se i pošalji Lazara da umoči vršak svoga prsta u vodu i rashladi mi jezik jer se strašno mučim u ovom plamenu.’ Reče nato Abraham: ’Sinko! Sjeti se da si za života primio dobra svoja, a tako i Lazar zla. Sada se on ovdje tješi, a ti se mučiš. K tome između nas i vas zjapi provalija golema te koji bi i htjeli prijeći odavde k vama, ne mogu, a ni odatle k nama prijelaza nema.’
Nato će bogataš: ’Molim te onda, oče, pošalji Lazara u kuću oca moga. Imam petero braće pa neka im posvjedoči da i oni ne dođu u ovo mjesto muka.’
Kaže Abraham: ’Imaju Mojsija i Proroke! Njih neka poslušaju!’ A on će: ’O ne, oče Abrahame! Nego dođe li tko od mrtvih k njima, obratit će se.’ Reče mu: ’Ako ne slušaju Mojsija i Prorokâ, neće povjerovati sve da i od mrtvih tko ustane.’«
Riječ Gospodnja.
RAZMIŠLJANJE UZ EVANĐELJE
Prispodoba je veoma osjećajna i u određenim trenucima i duboko dramatična. Dva su glavna lika. S jedne strane je neki bogataš koji jako uživa u svojoj sreći. Nije važno je li ona materijalna, intelektualna ili vjerska. Vjerojatno su bile sve tri. S druge pak strane je neki siromah – gladan, bolestan i napušten – koji »je ležao pred njegovim vratima« (20. r.). I to je sav prizor. Luka snažno naglašava gotovo bolnu razliku između bezbrižnog života bogataša i bijede siromaha koji je »sav u čirevima« (20. r.) ležao pred vratima. Između ove dvojice postoji silna razlika, koju jasno izražavaju zapovijed bratske ljubavi i snažne Isusove riječi: »Blago vama, siromasi«, »Jao vama, bogataši«, (6, 20-24). U bîti pravi siromah je bogataš. Nije razumio dubinu otajstva Isusova srca. Njegov život može završiti samo u dubokoj tami groba, odnosno u paklu neuspjeha i potpune nemoći. Prosjak također umire. No, njegova se osoba u smrti oslobađa patnji i oskudice i njega »anđeli odnesoše u krilo Abrahamovo« (22. r.), dovršenje i ostvarenje svih Božjih obećanja.
U pozadini prizora je Abraham i njegov razgovor s bogatašem. Ponor što ga je iskopala naša sebičnost između siromaštva i bogatstva nastavlja postojati i u onostranosti. Postaje nepremostiva provalija. Ni Abraham je ne može premostiti. Nadalje, molitva koju bogataš upućuje Abrahamu da Lazar ode k braći i upozori ih, je besmislena. »Imaju Mojsija i proroke« (29. r.). Tko je odabrao način života koji je suprotan Ljubavi, ostaje zauvijek lišen milosti ljubavi i zbog toga mu je onemogućen susret ljubavi s braćom.
MOLITVA
Uzmi, Gospodine, i primi svu moju slobodu, moje misli, moj um i svu moju volju, sve što imam i posjedujem; ti si mi to dao, Gospodine, i k tebi to vraćam; sve je tvoje, raspolaži s time po svojoj miloj volji; daj mi svoju ljubav i svoju milost, to mi je dovoljno (Ignacije Lojolski).
Izvor: www.pozeska-biskupija.hr
OTPUST IZ SLUŽBE RIJEČI
Za čime teži naše srce? Je li to život ili privid života? Dopustimo Gospodinu da nam podari svjetlo spoznaje kako bismo u istini gradili život, osobito u odnosu prema ljudima koji nas okružuju. Ako smo zatvorili srce još ga uvijek imamo vremena otvoriti. Iziđimo iz uskih okvir vlastitih interesa i budimo slika svoga Stvoritelja, koji se brine za sve ljude.